Vem köper WordPress och vad händer med alla WordPress-bloggar då? | Det Progressiva USA

98025271_e532fed3d6-8493814
Matt Mullenweg, WordPress’ skapare.

I dagens gigantiska IT-bubbla här i Silicon Valley är du ingenting om du inte är värd åtminstone några miljarder.

Så Matt Mullenweg, WordPress’ 23:årige skapare, de är en riktig fattiglapp medan en annan 23:åring, Mark Zuckerberg är värd mellan 13 och 15 miljarder dollar. Av vilka dock en avsevärd del går till de riskkapitalfirmor som har sponsrat honom.

Mullenweg, som bor i San Francisco anses endast vara värd mellan 150 och 300 miljoner, om han säljer WordPress vill säga.

Nu kommer ihärdiga rykten om att Mullenweg också vill leva livets glada dagar och att han snart kommer att sälja WordPress till hugade spekulanter.

Rafat Ali skriver i paidContent om ryktena om att Matt Mullenweg kommer att sälja WordPress och hur mycket han kan komma att få för de populära bloggsajten:

WordPress and Federated Media Being Hawked Seriously; Velocity Among Others In The Mix; WP Buys

The difference between Automattic’s hopes and what buyers are willing to pay so far is holding back progress. The range we’ve heard is from $150 million to $300 million…the upper end being the company’s hopes, and the lower end being the amount buyers are interested in. (We think it would sell quickly at the lower end, and, no, we don’t get commission.) Automattic has only raised about $1.1 million in funding till now, or at least that’s what the company has disclosed publicly (though we suspect it has raised more.) Among those viewed as potential buyers: Velocity Investment Group, the roll-up fund founded by Jon Miller and Ross Levinsohn, and backed by General Atlantic. They’ve had some talks and more are likely.

Bloggverktygen har i stort sätt stått still de senaste åren, och WordPress med dom. Så jag misstänker att vi kommer att få se en mängd innovationer på den här området genom den nya s.k. sociala diagram, eller social graph-teknologin.

För bloggar är ju också sociala verktyg och de finns ingen som helst anledning att tro att de liksom alla andra webbprodukter inte kommer att svepas med i den nya sociala webben.

De nya ägarna kommer med stor säkerhet att vilja utöka wordpress.com den kommerciella delen av WordPress och göra den till en allvarlig konkurrent till Googles Blogger.

Jag är säker på att den öppna kodversionen av WordPress, dvs wordpress.orgsom jag själv använder, kommer att finnas kvar men jag är inte lika säker på om den kommer att utvecklas snabbt nog för att hålla nya konkurrenter som är integrerade i den nya sociala nätverksteknologin stången.

Mer om det i ett senare inlägg.

mer-1560184

Technorati Tags: Bloggar, Bloggosfären, Blogs, Webbkrönikor, Webben, Bloggar i USA

Svenska bloggar om: Bloggar, Bloggosfären, Blogs, Webbkrönikor, Webben, Bloggar i USA

Läs fler inlägg om WordPress