Hur många sidvisningar får du på din blogg? Blir du lurar av din bloggräknare? | Det Progressiva USA

1634082676_0f89c2f042-9996737

Nu när reklamen söker sig till Webben som aldrig förr så är det viktigt att veta hur många besökare en blogg eller webbsajt verkligen har.

Det kan tyckas vara enkelt att mäta men det är betydligt svårare än man tror. Om 100 personer läser den här bloggen från säg Ericsson i Stockholm så ser jag en läsare eftersom alla läsarna slussas ut på webben genom Ericssons brandvägg genom en och samma IP-adress. (eller i alla fall genom betydligt färre än 100 IP-adresser)

62598330_dc01a97526-2073228

Bloggare

Samtidigt, om It-ingenjören Erik Buljong läser bloggen på jobbet och sedan hemma i stugan så ser det ut som om jag har två läsare istället för en enda.

För riktigt stora webbsajter är det här en viktig fråga som kan gälla miljonbelopp i reklamintäkter.

Det flesta känner säkert också till att det går att fuska sig till sidvisningar om man är helt skrupelfri.

Louise Story skriver i New York Times om blogg- och webbräknare och problemen kring att mäta hur många läsare man får på nätet: How Many Site Hits? Depends Who’s Counting

Floyd Pepper (en av USA:s genom tiderna bästa gitarister) och Scooter sjunger Mr. Bassman till Dr. Teeth and the Electrical Mayhems-orkestern på Mupparna. Sången har ingenting med inlägget att göra men den är söt.

How many people visited Style.com, the online home of Vogue and W magazines, last month? Was it 421,000, or, more optimistically, 497,000? Or was the real number more than three times higher, perhaps 1.8 million?

The answer — which may be any, or none, of the above — is a critical one for Condé Nast, which owns the site, and for companies like Ralph Lauren, which pay to advertise there. Condé Nast’s internal count (1.8 million) was much higher than the tally by ComScore (421,000) or Nielsen/NetRatings (497,000), whose numbers are used to help set advertising rates, and the discrepancies have created a good deal of friction.

Other big media companies — including Time Warner, The Financial Times and The New York Times — are equally frustrated that their counts of Web visitors keep coming in vastly higher than those of the tracking companies. There are many reasons for the differences (such as how people who use the Web at home and at the office are counted), but the upshot is the same: the growth of online advertising is being stunted, industry executives say, because nobody can get the basic visitor counts straight.

Trots att Webben idag finns i allt fler hem så är den underliggande teknologin fortfarande mycket primitiv. Det kommer att ta decennier innan vi får en infrastruktur där vi kan vara säkra på vem som skickade oss ett mejl, och hur många besökare vår blogg eller webbsajt verkligen har.

Under tiden bör alla som är osäkra på vad de skall läsa givetvis läsa den här bloggen.

mer-9028057

Technorati Tags: Bloggar, Bloggosfären, Blogs, Webbkrönikor, Webben, Bloggar i USA

Svenska bloggar om: Bloggar, Bloggosfären, Blogs, Webbkrönikor, Webben, Bloggar i USA

Läs fler inlägg om Bloggar